יד ושם - לזכור ולא לשכוח

אתר הנצחה לזכר שישה מיליון יהודים שנרצחו על-ידי הנאצים הגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה. זהו מתחם בו מפועלים מוזיאונים, מרכזי מחקר, תיעוד, חינוך והנצחה – כולם עוסקים בימי השואה ובהנצחת הקורבנות. המכלול המוזיאוני של המקום כולל:

שדרת חסידי האומות, "אוהל יזכור": זהו הבנה דמוי האוהל, מבנה מרובע, בו מתייחדים המבקרים עם זכרם של קורבנות השואה. על רצפת המקום חרוטים שמות 22 מחנות ריכוז והשמדה, כמו גם מחנות המעבר ומחנות ההריגה – מתוך מאוד אתרי השמדה שנבנו ברחבי היבשת האירופאית. במרכז המקום בוערת אש התמיד שבקרבתה מוצב לוח אבן תחתיו טמון אפשר קורבנות שהובא מאותם מחנות מוות.

בחמישים השנים האחרונות משמש "יש ושם" חוד חנית בתחום הוראה, חינוך, הנצחה ומחקר של השואה.

בשנת 2000 נפתח בית הספר הראשי והמרכזי להוראת השואה – הגדול מסוגו בעולם; לומדים בו כל שנה עשרות אלפי מחנכים, תלמידים וגם חיילים. מרכז יד ושם מחזיק במאגר המידע הגדול ברחבי תבל בנושא השואה – יותר מ-65 מיליוני דפי תיעוד ועשרות אלפים ספרים. המכון הבינלאומי לחקר השואה ביד ושם מוביל את חקר הנושא ברחבי העולם; הוא גם עוסק בתכנון וביצוע של פרויקטים מחקריים, כמו גם בארגון כינוסים וימי עיון בינלאומיים ולאומיים.

כל האמור לעיל הפך את יד ושם ליעד המתויר השני אחרי הכותל המערבי, עם כשני מיליוני מבקר מדי שנה. מבין האתרים הידועים במקום: המוזיאון לתולדות השואה, בקעת הקהילות, שדרת חסידי אומות עולם, כיכר גטו ורשה, אוהל יזכור, אנדרטת הקרון ו"יד לילד".

יד ושם נגיש לבעלי מוגבלויות, אולם למתקשים בהליכה למרחקים, רצוי להגיע עם מלווה.

יד ושם משמש כרשות הזיכרון לשואה ולגבורה, שהוקם בשנת 1953 – האחראית על תיעוד תולדותיו של העם היהודי בימי השואה הארורה. ההנצחה נעשית באמצעות בית ספר להוראה השואה, ארכיונים, ספרייה, המכון הבינלאומי לחקר השואה, הכרה בחסידי אומות עולם ומוזיאונים.

תולדות השואה – המוזיאונים

המוזיאון לתולדות השואה פועל מיום הקמת מרכז "יד ושם" ומתבסס על מיצגים שונים ותמונות שהמחישו את היסטוריית השואה, מימי עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, מחנות הריכוז, הגטאות, המרידות ועד שחרור הניצולים האחרונים.

כבר בחודש מרץ 2005, עם תום תהליך הבנייה שנמשך 10 שנים תמימות, המוזיאון החדש נפתח, בתכנון האדריכל הנאדר משה ספדיה. המוזיאון החדש, שהחליף למעשה את זה הישן, הינו בעל מבנה בצורת חץ ובאורך  180 מטרים החוצה דרך ההר. אור יום טבעי חודר דרך פס זכוכית מהקודקוד העליון של המבנה. שטח המוזיאון מגיע לכדי 4,200 מטרים רבועים, כאשר רובו נמצא תחת פני הקרקע. המוזיאון מציג את סיפורי השואה באופנים שונים ובעזרת פריטים מקוריים, מסמכים, סרטים, עדויות, מכתבים, יומנים ויצירות אמנות.

המוזיאון כולל עשרה אולמות תצוגה שכל אחד מהם מציג פרק בתקופת השואה. לעומת המוזיאון הישן, המבוסס רובו על תמונות במטרה להמחיש את הזוועה שהתרחשה, במוזיאון החדש פועלת תצוגת מולטימדיה, המציגה עדויות ניצולים, חפצים אישיים של הניצולים שנתרמו על ידם, משפחות ניצולים, אתרי הנצחה ומוזיאונים ברחבי העולם – המעניקים מחמד אישי ואנושי של הקורבנות.

הבנוי בנוי כמשולש המדמה את קירות היבשת האירופאית הולכים ונסגרים על יהודיה. בין כל כניסה לאולם תצוגה, מפרידים מייצגים המובילים את המבקרים באופן שהם מבקרים בכל אולם ואולם.

למידע והמלצות נוספות אודות אתרים ותיירות בארץ היכנסו >>>

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here