עשור חדש לתיירות: האם עדיין צריך סוכן נסיעות גם ב-2020?
מקור: pixabay

רפורמת שמיים הפתוחים של מדינת ישראל הביאה בשנים האחרונות לעלייה עצומה בשוק תיירות החוץ של הישראלים וקשה מאוד למצוא כיום מישהו שלא יוצא לחופשה בחו"ל לפחות פעם בכמה שנים.

היום, בזכות האינטרנט והגלובליות, כבר הרבה יותר קל להיערך לחופשה ולתכנן היטב את הטיול. אם פעם היינו תלויים בחסדיהם של סוכני נסיעות, היום אנחנו כבר יכולים לעשות הכל לבד ובאופן עצמאי ללא תלות באנשי מקצוע ובתשלומים גבוהים.

מה השתנה? ומה אנחנו כבר יכולים לעשות לבד?

אחד הדברים שהיו פעם נחלתם הבלעדית של סוכני הנסיעות היה הזמנת טיסה. פעם, מערכת הזמנות הטיסות פעלה רק באמצעות תקשורת בין מחשבים שהיו נמצאים רק אצל סוכני הנסיעות. כיום השוק השתנה לגמרי. מרכזי ההזמנות של הטיסות התקדמו הרבה מאז ובאמצעות אתרי אינטרנט רבים אפשר לרכוש כרטיסי טיסה בלחיצת כפתור.

האינטנרט השפיע רבות גם על חברות התעופה עצמן וכיום ,הקשר הישיר בין חברת התעופה לבין הצרכן רק הולך ומתחזק מיום ליום. אין היום כמעט חברת תעופה אחת שלא מאפשרת להזמין טיסה דרך אתר החברה וללא תשלום תיווך לאף צד בעניין.

לא רק הזמנת הטיסות השתנתה לחלוטין בשנים האחרונות. נראה כי גם תחום המלונות עבר שינוי תהומי מקצה לקצה כשאת מקומם של סוכני הנסיעות, תפסו עתה ענקי אינטרנט כמו אתר בוקינג, אקספדיה ואחרים המאפשרים קשר ישיר בין בעל המלון לתיירים. אמנם גם במקרה זה, ישנה עמלת תיווך לאתרי ההזמנות, אך מי שסופג את העמלה, אלו הם בעלי המלונות ולא הצרכנים.

גם סוג הלינה השתנתה רבות בעשור האחרון. כניסתה שלRB&B  לשוק התיירות למשל, שינתה לגמרי את המשחק ואפשרה לאנשים פרטיים להפוך את דירתם למקום הארחה. וגם כאן, השליטה של סוכן הנסיעות עוברת ישירות לצרכן מול בעל מקום האירוח.

עוד תחום שהשתנה רבות בזכות האינטרנט ומייתר סוכני נסיעות הוא תכנון הטיול בחו"ל. פעם, חלק גדול מכוחו של סוכן הנסיעות היה לתכנן עבורכם את הטיול ואתם הייתם צריכים לסמוך על מילתו. היום, זה כבר ממש מיותר וניתן לתכנן ולארגן את הטיול לבד ובאופן עצמאי בעזרתו של גוגל בלבד.

גם הכניסה לאטרקציות השתנתה רבות ואם פעם היינו למשל מעוניינים לרכוש כרטיסים לפארק השעשועים והנופש דיסנילנד פריז הידוע, היינו צריכים להגיע לפארק עצמו ולהמתין שעות בקופות. היום, כניסה זריזה לאתר האינטרנט של הפארק, והכרטיסים כבר אצלכם בטלפון הנייד.

מתי בכל זאת מומלץ להיעזר בסוכן נסיעות?

ובכן, מקומם של סוכני הנסיעות בימינו עדיין לא הסתיים. ראשית, לא כולם מסתדרים עם הדבר שנקרא טלפון נייד או אינטרנט. ישנם מבוגרים רבים ואנשים בעלי מוגבלויות שונות שלהם קשה יותר הגישה לעולם הדיגיטלי, לאלו, מתאים מאוד שירות אישי של סוכן נסיעות.

גם תחום העסקים, שנחשב לשחקן רציני בעולם התיירות עדיין לא יכול להיעזר בתכנות ואפליקציות שונות, ופעמים רבות הם נעזרים בשירות של סוכני נסיעות המתמחים בתיירות עסקית.

לסיכומו של עניין, גם בעשור הקרוב, אנחנו עדיין נראה סוכני נסיעות שעובדים ומתפרנסים, אך סביר מאוד להניח כי הכמות תלך ותרד עם השנים עד שתעלם לגמרי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here