איך מתגברים על פחד מטיסות?

רבים מאתנו שחושבים על טיסה, ישר חושבים על פינוק, טיול, מנוחה, שופינג, מסעדות, מלון ובאופן כללי על החיים הטובים, אך יש לא מעט אנשים שחושבים על המילה טיסה וישר מקבלים בחילה ומתחילים לחוש בסימנים שמאפיינים חרדה, ופה אנשים עשויים להעלות מגוון סיבות, כגון טראומות אישיות, סיפורים של אחרים, תחושת קלסטרופוביה, קושי עקב חוסר שליטה וכדומה. אז מה עושים? האם אותם אנשים שחרדים לטוס נידונו לחיי קרקע מובטחים? לחיי קרקע ללא עסקים מעבר לים וללא סופ"ש מהנה ביעד אקזוטי חדש? ובכן טוב לדעת שממש כפי שכן ניתן לטפל במגוון חרדות, כך גם במקרה זה כן ניתן לטפל, ובנישה זו נמצא מגוון גישות טיפוליות.

דמיון מודרך

בין היתר בכדי להתגבר על פחד מטיסות מוטב לנסות דמיון מודרך. באמצעות שיטה זו ניתן להשיג שליטה, ולו על המחשבות שלנו. מדובר בשילוב מנצח בין מערכות גופניות למחשבות, תוך שילוב של הלא מודע, כך שהתרגול עוזר בזמן אמת לרכך את התחושות הקשות ואף התרגול מסייע לעלות על מגוון תתי סיבות שמזינות את החרדה, וזאת כי הרבה יותר פשוט לטפל בהן אחת אחת – באמצעות שילוב של הרציונל. פה נחדד שרק שיטה זו כוללת תתי שיטות נוספות, קרי "שיטת קיי", "שיטת סליביה", "שיטת NLP" וכדומה, כאשר כל שיטה מחזיקה ביתרון ייחודי משלה.

שיטת ביופידבק

שיטת טיפול שמוגדרת כיעילה ובו זמנית קצרת טווח הינה שיטת "ביופידבק". על מנת להבין אותה נעצור לחדד שבעת חרדה לקראת טיסה, הגוף עשוי להפגין מגוון סימנים פיזיים, כגון הזעה, פעימות לב מהירות, חוסר אוויר וכדומה, משמע המערכת הסימפטטית נכנסת לפעולה. מכאן ששיטת ביופידבק באה לשלוט עם אותן תופעות פיזיולוגיות, כך שהאימון מסייע ברגע האמת לשלוט על המאפיינים הגופנים, וכאשר מורגשת שליטה פיזית, כבר חשים יותר טוב ויותר בשליטה, וזהו היבט חשוב לכל מי שלא שש להיכנס למטוס.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

עוד טיפול שמתמקד בקושי נקודתי, כגון קושי לעלות על מטוס, הנו טיפול קוגניטיבי התנהגותי. טיפול זה מתייחס לשילוש הקדוש: מחשבה, רגש ותגובה, כאשר הרבה פעמים התגובה שלנו עשויה רק להעצים את הקושי. אי לכך שיטה זו מתמקדת בעצירה בקו אדום – בעצירת התגובה הבעייתית. כך למשל במקום שאדם יסרב להיכנס למטוס ויתחיל לבכות בהיסטריה, הוא יחליט באופן מודע שהוא מתנהג אחרת, למשל מודיע שקשה לו, אך כן עושה צעד קדימה ועולה למטוס. התנהגות זו מושכת תגובות אוהדות ולא מרחמות, עובדה שהופכת את סך הטיסה ליותר נעימה.

בחינת הרציונל

הרבה פעמים בעת חרדות מוטב לפנות אל הרציונל, וזאת כי העובדות מנצחות כל דבר. אי לכך יש לבחון כמה תאונות כבישים קרו החודש בארץ ולעומתן כמה תאונות מטוס קרו החודש בעולם. השוואה זו רק מוכיחה עד כמה לטוס נחשב הרבה יותר בטוח, משמע אין שום הצדקה לאותה פרנויה מטיסה.

מקום בטוח

עוד שיטה לטיפול בחרדות טיסה היא לדבר על הסיטואציה במקום שבו מרגישים בטוחים. כך למשל מומלץ לשתף אנשים קרובים בחוויית טיסה רעה שחווינו ובפחד הנוכחי. ברגע שנציף את הסיטואציה ונגלה שאנו עדיין שלמים, וברגע שהשיח יהיה מחבק ומכיל, הרי שברגע האמת ניקח עמנו לטיסה את אותה תחושה בטוחה, וזאת כי כבר השארנו מאחור (ואף ריככנו) חלק מהטראומה.

ספת הפסיכולוג

הרבה פעמים שיחה מול איש מקצוע מציפה את הדברים כפי שהם וגורמת לנו לבחון בעין חדשה את הסיטואציה. מכאן ששיחה מול פסיכולוג עשויה להציף שמקור הבעיה כלל אינו קשור למטוס אלא לאלמנט אחר, כך שכל עוד נפתור את מהות הבעיה, הטיסה תעבור בנעימים.

עם הפנים קדימה

לאור הדברים, טוב לדעת שיש מה לעשות ואין צורך להמשיך לחיות עם אותו פחד משתק, אלא פשוט צריך למצוא שיטה שמתחברים אליה, להיות שותפים מלאים לתהליך ועם הזמן לאפשר טיסה ליעד רצוי – בהצלחה!

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here