טיולים לגיל השלישי – כך תעשו זאת נכון

רבות סופר ונאמר על אתגרי גיל הזהב והגיל השלישי, בו מחד גיסא מתפנה שפע של זמן איכות ומאידך הגוף חווה שינויים ותחושות המונעים ממנו לתפקד כבעבר. גופים וחברות רבים המציעות כיום מבחר מסלולי טיול, בין אם חד יומיים ובין אם ארוכים יותר, מתחשבות בהיבט של הנגישות בעבור חברי קהילת הגיל השלישי, אולם לא בהכרח מביאות תמיד בחשבון את הצרכים והקצב המיוחד הנדרשים להצלחתו של טיול כזה, אם בארץ ואם ברחבי העולם.

ריכזנו כאן מספר טיפים חשובים לתכנון נכון בעבור טיולים לבני ובנות הגיל השלישי – מדריכים ומארגני טיולים, שימו לב כך תעשו זאת נכון:

  • טיולי קונספט – טיולי קונספט הם טיולים צמודי נושא באמצעותם ניתן לייצר יותר עניין וערך בעבור המטיילים ואף לסייע ביצירת התאמה. מטבע הדברים טיולי קונספט דוגמת מסלול מאתגר מהר להר או טיול בגבהים בלתי רגילים פחות יתאים, אולם טיולים דוגמת שווקים אותנטיים, סיור בין כפרים והיכרות עם ההיסטוריה המרתקת של ערים ומחוזות עתיקים יכולים להעניק ערך מוסף יוצא דופן ולהתאים מאוד. ככלל, במסגרת טיולים ונופש בחו"ל לגיל הזהב ולגיל השלישי מומלץ להעניק יותר במה למוזיאונים, אתרי מורשת ואתרים היסטוריים ופחות להליכה ממושכת ואתגרים פיזיים.
  • התאמת הקצב – בעוד שצעירים רצים מהר וממצים מהר, הקצב בגיל השלישי הוא מעט אחר. אין מדובר רק לקצב ההליכה הפיזי אותו יש להביא בחשבון בטיולים, אלא בכלל את תכנון מבנה היום כולו. מומלץ לצמצם את מספר היעדים שיכלול הטיול, להאריך את שעות הארוחה והזמן החופשי ולהעניק זמן רב לידע, שאלות, קניות ובילוי באווירה נינוחה וללא לחץ. הטיול מיועד להעניק עומק, ידע וערך נוסף, לצד בילוי בחברה מאותה שכבת גיל ותחומי עניין, ואינו דומה לטיולי הספק.
  • בטיחות – בכל טיול ובכל מסלול חשוב לדאוג לתנאי בטיחות מותאמים, ובוודאי עם מטיילים מקבוצת גיל הזהב. יש לבדוק כי המסלול נגיש במלואו, לוודא ולהצהיר מראש אודות קיום מדרגות מרובות, עליות ארוכות או כל קושי פיזי, לדאוג לציוד עזרה ראשונה מתאים בהישג יד וכמובן לביטוח מותאם המכסה כל סיטואציה. בטיולים מסוימים מומלץ לדאוג לליווי רפואי צמוד. חשוב לפרוש את תכנית הטיול במלואה בפני הנרשמים לרבות אתגרים, וזאת על מנת לאפשר לכל אחד ואחת להפעיל שיקול דעת בנוגע ליכולותיו.
  • יחס אישי – כל טיול בארץ או בחו" מלווה במדריך או מדריכה אשר מובילים את המטיילים, אחראים להסברה ומנהלים את לוחות הזמנים. מעבר לידע ולמקצועיות שאלה מביאים עמם, מדריכים המלווים טיולים בעבור קהילת הגיל השלישי חייבים להגיע עם מטען עודף של סבלנות ברזל, לתת מענה לכל צורך, להיות קשוב לתחושות, להסביר באריכות ולהיות נכון לשאלות ופרשנויות ובעיקר לגלות גמישות כלפי לוח הזמנים המתוכנן. מטרתו של כל טיול הרי היא ההנאה לפני הכל.
  • אוכל – לצד מגוון של ארוחות, חשוב כמובן להתייחס לתפריט ולהבטיח כי מדובר בתפריט בריא ומאוזן (נכון בכל טיול ובעבור הגיל השלישי במיוחד), ללא טעמים חריפים, יתר שומן או כל רכיב הגורם לצרבות ומצוקות בקיבה ובמערכת העיכול. שיקול חשוב נוסף הן ארוחות הביניים החייבות לבוא לידי ביטוי ולאפשר הן אתנחתא והן הטענת מצברים ואנרגיה.

אין גיל להנאות וניתן לתור את הארץ והעולם בכל גיל ובכל שלב, וזאת בתנאי שהתכנון מותאם ומוקפד ורואה את צרכי המטיילים בהנאה מרבית. עמותת מילב, רשת מועדוני גמלאים, מארגנת מעת לעת מגוון נופשונים וטיולים מיוחדים בארץ ובעולם לגמלאים ומבוגרים בהתאמה ייחודית לאוכלוסייה זו כאשר כל פעילות נקבעת בהתאם לצרכי המטיילים באדיקות ובקפידה – לפרטים נוספים ולו"ז הטיולים בעולם, לחצו כאן.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here